Benvinguda

M'apassiona anar en bicicleta, m'agrada caminar. M'entusiasme conèixer el territori on visc, passejar per tots els racons, pedalar per aquells indrets inòspits i amagats. Descobrir el paisatge que s'amaga darrera una muntanya, els corriols i senders que usaven els nostres avantpassats, les masies i ermites que donen continuïtat al nostre país. Tenim, encara, un patrimoni natural i cultural que cal donar a conèixer i alhora cal preservar. En aquest blog pretenc difondre aquest patrimoni perquè els lectors pugueu conèixer-lo, estimar-lo i així preservar-lo, i tot això a peu o en bicicleta pel Solsonès.

diumenge, 12 de juny del 2011

Passeig per la serra del Turp

Itinerari
Desnivell

Circular per la serralada del turp. Itinerari manllevat del Wikiloc, concretament del Toni Planas, vegeu: http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=708424.

Encarant el Turp
Dalt del Cogulló

Aquest diumenge, que es preveia i ha estat assolellat, hem anat en cotxe des de Solsona, cap a Cambrils i d'allí a Llinars, petit nucli que trobem situat damunt la collada. Travessem el poble i passem per cal Jepet. Mig quilòmetre més amunt deixem el cotxe en una cruïlla de camins sense paviment. I des d'aquí comencem a caminar pel camí del mig, i de seguida ja es perfila el primer objectiu, la inconfundible cresta del Cogulló del Turp. L'ascens és suau en un principi però després puja fort fins arribar al coll de la Coma del Turp, des d'aquí ja es divisa Coll de Nargó. A partir d'aquí per un corriol ben fressat i amb forta pendent  pugem en un no res a dalt del cim del Turp. Un senyal geodèsic i un rètol fet a ma sobre una fusta ens indica que estem a 1620 m. d'altitud. Des d'aquí les vistes són esplèndides. Tenim sota nostre el pantà d'Oliana, més lluny el de Pons. Podem divisar Coll de Nargó i Organyà, Alinyà i Fígols d'Alinyà, la serra del Port del Comte, les crestes de la Mora comtal. I en el fons del mar verd de pins veiem la casa i l'ermita de Sant Joan de les Anoves, que és el nostre proper objectiu.

Al fons Sant Joan de les Anoves

carenant la serralada
Casa de sant Joan de les Anoves

La serralada del Turp

Després de fer un mos, carenem tota la serralada del turp, és aconsellable fer-ho sempre tant aprop com es pugui de la singlera ja que com que no hi ha camí marcat, sempre és més fàcil que no pas fer-ho per dins el bosc,  i a més,  gaudim d'unes bones vistes. Quan arribem a les feixes d'en Janet trobarem un corriol ben senyalitzat que ens portarà, ja en descens, cap a la casa de Sant Joan de les Anoves, abans però passarem per la font del mateix nom on brolla aigua abundant i fresca. Aquest és el punt més baix del recorregut, concretament 920 m. d'altitud. I des d'allí, i com no pot ser d'altra manera, cal pujar i fort, per un camí ample i rocós, en mig d'una corva ens sorprèn una furgoneta, sense rodes sota una alzina , i que en algun temps no massa llunyà, estava ben equipada per alguna trobada i/o migdiada ocasional.  Poc després trobem una altra casa, "Lo Soler", des del camp de sobre s'agafa un corriol molt pendent per dins el bosc, molt ben cuidat i fresquet, que, a més deu ser un bon lloc pels rovellons, ja que en ple mes de juny n'hi hem trobat tres de mostra. Quan gairebé som dalt trobem la font de la Pinyassa, i aquí el corriol es converteix en camí, i la pendent es suavitza per apropar-nos altra vegada cap els camps de patates que hi ha damunt el poble de Llinars.

El camp de Lo Soler
Camps damunt de Llinars
Una passejada de poc més de tretze quilòmetres de recorregut però d'un fort i exigent desnivell, 800 m. de pujada i altres 800 de baixada. Ho hem fet amb la Pilar en poc més de 5 hores. Ens hem ben guanyat unes olives i una cervesa que hem anat a fer a la Casanova de Cambrils.